Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2013

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΑ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΣΗΡΙΑΛ





Της Χριστίνας Διαμαντοπούλου
 


«Τα σύνορα της Αγάπης», «Εζέλ», «Asi», «Σιλά», «Το κορίτσι που αγάπησα», «Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής», «Κισμέτ», «Μοιραίος Έρωτας», «Χίλιες και μία Νύχτες», «Πειρασμός» είναι μερικά από τα τούρκικα σήριαλ που έχουν προβληθεί στην ελληνική τηλεόραση τα τελευταία χρόνια. Σημειώνοντας μάλιστα πολύ υψηλά ποσοστά τηλεθέασης που κάποιες φορές ξεπέρασαν και το 50%!
Ωστόσο την  στιγμή που οι Ελληνικοί δέκτες  έχουν κατακλυστεί από τα τούρκικα έργα,  στην γειτονική Τουρκία παίζεται για πρώτη φορά ένα έργο έλληνα συγγραφέα το οποίο πάει και για δεύτερη θεατρική σεζόν, μετά την αποτυχία να παρουσιαστεί  στην ελληνική πρωτεύουσα.

Τα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ μίλησαν με τον δημιουργό του έργου Αλέξανδρο Αδαμόπουλο για την επιτυχία αυτή, για την μετακίνηση στην γείτονα χώρα  αφού «ουδείς προφήτης στον τόπο του» και ζήτησαν και την γνώμη ενός ειδικού για την επιλογή των ελλήνων στις τούρκικες ιστορίες.
Μόδα είναι θα περάσει…
Ενας από τους πιο έμπειρους ανθρώπους στο χώρο της τηλεόρασης και υπεύθυνος πλέον των ειδικών εκδόσεων των Παραπολιτικών κ. Αντώνης Πρέκας  θυμάται και αναφέρει χαρακτηριστικά για το φαινόμενο των τούρκικων σειρών στην Ελλάδα:
Πρόκειται για μία μόδα της εποχής που δεν είναι και πρωτοφανής. Εισβολή τούρκικων σειρών είχαμε και στα τέλη της δεκαετίας του 60-αρχές του 70, με την περίφημη Χούλια Κότσιγιτ. Το 2005 με τα Σύνορα της Αγάπης το τότε κανάλι προβολής του εκμεταλλεύθηκε το κενό της καλοκαιρινής περιόδου, αλλά η ανταπόκριση που βρήκε από το κοινό ήταν το όχημα για όλα όσα ακολούθησαν.
Επιπλέον σημειώνει ότι οι Έλληνες σαν λαός έχουν πολλά κοινά με τους Τούρκους των παραλίων – κουλτούρα, παραδόσεις, οικογενειακή δομή, ήθη - παρά τη διαφορετική θρησκεία. Παράλληλα, την εποχή της Χούλια και η Ελλάδα είχε προσπαθήσει να κάνει μία... ανταλλαγή προϊόντων γυρίζοντας το «Χτυποκάρδια στο Θρανίο» με την αείμνηστη Αλίκη Βουγιουκλάκη και ξένο πρωταγωνιστή, η οποία ωστόσο δεν σημείωσε ιδιαίτερη επιτυχία.
Ωστόσο, ο κ. Πρέκας αναφέρει ότι το όλο θέμα έχει μεγαλοποιηθεί εάν αναλογιστεί κανείς και το «κύμα» Βραζιλιάνικων, Μεξικάνικων και Λατινοαμερικάνικων σειρών την δεκαετία του ‘90. «Ο κόσμος λόγω οικονομικής κρίσης δεν βγαίνει πλέον πολύ από το σπίτι του και μοιραία μέσω της τηλεόρασης καλύπτει το κενό για διασκέδαση με την παραμυθία και τη συγκίνηση που του προσφέρουν τα τουρκικά σήριαλ», προσθέτει και καταλήγει ότι «μόδα είναι, θα περάσει. Θα επέλθει κορεσμός».

Τούρκικα στην Ελλάδα, ελληνικά στην Τουρκία!
Τι στιγμή όμως που η ελληνική τηλεόραση επιβιώνει  μέσα από τις τουρκικές παραγωγές  και οι έλληνες ηθοποιοί μένουν απλήρωτοι η προβολή τουρκικών σίριαλ στο πρόγραμμα του κάθε καναλιού με σχετικά πολύ χαμηλό κόστος, υψηλή τηλεθέαση και ταυτόχρονα μεγάλο κέρδος είναι μοιραία.
 Χαρακτηριστικά το τελευταίο επεισόδιο του «Εζέλ» το 2011 που άγγιξε το τελευταίο τέταρτο το 46,6% της τηλεθέασης, ενώ τον Αύγουστο του 2005 τα «Σύνορα της Αγάπης» έφτασαν σε ποσοστό τηλεθέασης  μόλις το 58,4%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά από απόφαση του Υπουργείου Τουρισμού και Πολιτισμού της Τουρκίας, τα τουρκικά σήριαλ, θα προβάλλονται δωρεάν, σε μεγάλο αριθμό χωρών του εξωτερικού, με σκοπό την προώθηση της κουλτούρας, αλλά και της χώρας, στο σύνολο. «Μέσω των τηλεοπτικών σειρών, μπορούμε να μπούμε σε κάθε σπίτι και να διαδώσουμε τον τουρκικό πολιτισμό», έχει δηλώσει ο αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, Αμπντουραχμάν Αριτζί, ενώ όπως ανέφερε σε τουριστικό συνέδριο, η Τουρκία έχει ήδη υπογράψει συμβόλαιο με 7 εταιρείες διακίνησης ταινιών και σειρών.
Ελληνικό έργο κάνει επιτυχία στην Τουρκία
Οι Τούρκοι θεατρόφιλοι παρακολούθησαν  για ήδη μία σεζόν  και για πρώτη φορά στα χρονικά του Κρατικού θεάτρου της Κωνσταντινούπολης την παράσταση «Ο Σιμιγδαλένιος» του συγγραφέα Αλέξανδρου Αδαμόπουλου, μεταφρασμένη στα τουρκικά με τούρκους ηθοποιούς και παραγωγή και σε μορφή παιδικού παραμυθιού. Ωστόσο υπάρχει το ενδεχόμενο την επόμενη σεζόν να ξανανέβει αλλά ως θέατρο ενηλίκων αυτή την φορά.
Τα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ με αφορμή την επιτυχία αυτή στην Τουρκία και  την απόφαση να μην παιχτεί  το έργο του ποτέ στην Αθήνα, μίλησαν με τον συγγραφέα του «Σιμιγδαλένιου» Αλέξανδρο Αδαμόπουλο...

«Δεν θεωρώ και τόσο αθώα την προβολή των τουρκικών σήριαλ στην Ελλάδα. Τα πράγματα δεν είναι ποτέ όπως φαίνονται μόνο. Καλό είναι να ψάχνει κανείς, να σκέφτεται. Μπαίνω σε διάφορες σκέψεις....», σημειώνει.

Αξίζει μάλιστα να αναφερθεί ότι η παράσταση ενώ ξεκίνησε από το ρεπερτόριο του Εθνικού θεάτρου της χώρας μας, δεν ανέβηκε ποτέ και ενώ έχει ανέβει σε περισσότερες από 70 παραγωγές σε όλη την Ελλάδα έχοντας κόψει χιλιάδες εισιτήρια, δεν έχει παιχτεί ποτέ στην Αθήνα!

 Σε ό,τι αφορά στο θέμα της οικονομικής κρίσης στην Τουρκία και πώς αυτό επηρεάζει τις παραγωγές τους αναφέρει ότι «Είχε κρίση. Και φαίνεται ότι με την βοήθεια άλλων, την ξεπερνάει. Αν είναι ουσιαστικά ή απλώς έτσι φαίνεται, δεν το ξέρω. Ότι είναι ορατή όμως μια ανάπτυξη -έργα, κτίσματα, δουλειές- αυτό είναι φανερό. Κάθε φορά που πηγαίνω για να διδάξω βλέπω τις αλλαγές. Αλλά εάν είναι μια φούσκα, αν προέρχεται από άλλους αυτό δεν το ξέρω. Είναι πάντως μια χώρα που φέρεται και θέλει να γίνει υπερδύναμη».

Ενδιαφέρον αποτελεί το γεγονός ότι στην μεταφορά του ελληνικού έργου στην Τουρκία δεν έγιναν αλλαγές για να γίνει περισσότερο οικείο στο τουρκικό κοινό, ενώ δεν υπήρξε και καμία άρνηση από πλευράς τους στο ελληνικό στοιχείο. 

ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου